Market Imaginary (2012)


Written, directed, and produced by Joanna Grabski; cooperation: Christian Faur, Jacques Daniel Ly, Fanta Diamanka, El Hadji Sarr, and Aissata Barry.


Orginal languanges: Wolof, French, English; subtitles: English.
Time: 53 minutes
Screening time of full version in Obieg from 10/08/2016 to 09/09/2016.



Market Imaginary eksploruje słynny w Dakarze targ Colobane oraz jego związki z otoczeniem, całym miastem i popularnymi wyobrażeniami na jego temat. Miejsce to dobrze określa powiedzenie w języku wolof: „Lepp looy wut rekk am na marsé Colobane” [Wszystko co można znaleźć na świecie znajduje się na targu Colobane]. Przedmioty zapełniające targowe stragany – kolorowe tworzywa sztuczne, poszarpane czasopisma, używane ubrania i buty, a także zegarki, radia i telefony komórkowe – mobilizują oko i wyobraźnię do podróżowania. Wszystkie te przedmioty widziane jako całość wraz z miejscami ich pochodzenia czynią z rynku punkt zbiegu wielu relacji i historii. W takim samym stopniu jak targ jest spotkaniem tych przedmiotów, ludzi i możliwości, jest on również punktem, z którego rozchodzą się nowe połączenia w nowych kierunkach. Targ Colobane jest solidną bazą dla mobilności, usieciowienia i otwierania możliwości.



Market Imaginary ukazuje handlowe, społeczne, historyczne, przestrzenne i wizualne aspekty targu Colobane. Film składa się ze wstępu oraz trzech rozdziałów. Pierwszy z nich zwraca uwagę na aktywność kupujących i sprzedających na rynku. Rozdział drugi dotyczy historii i rozwoju rynku wraz z jego otoczeniem w następstwie przemieszczania się ludności w czasach francuskich rządów kolonialnych. Trzeci rozdział bada procesy twórcze i ponowne odkrywanie rynku, ukazując, jak artyści korzystają z zasobów materialnych i możliwości wizualnych oferowanych przez targ oraz miasto. Film jest zatem dokumentem zawierającym pewną perspektywę teoretyczną dotyczącą rynku oraz jego otoczenia jako miejsc silnego działania wyobraźni, prezentuje połączone ze sobą opowieści o przepływie osób i obiektów, alternatywnych i kreatywnych gospodarkach światowych i możliwościach przekształceń dóbr z drugiej ręki.

Market Imaginary bazuje na długotrwałych badaniach targu Colobane, otaczających go dzielnic i miasta Dakar. Zawiera wywiady z artystami (Viyé Diba, Abdoulaye Ndoye, Ndary Lo, Cheikh Ndiaye, Fally Sene Sow, Docta), mieszkańcami dzielnicy (Aminata Diop, El Hadji Ousmane Mbenga, Ndeye Fatou Gueye), ludźmi biznesu (2Pac Colobane and Vieux Cissé) oraz ekonomistą Ousmane Sene.

Premiera limitowanej edycji tego filmu zyskała wsparcie Wydziału Kultury Ambasady Amerykańskiej w Dakarze, jako część Dak’Art Biennale Off (czerwiec 2012) w Maison de la Culture Douta Seck.

Pozostało 80% tekstu