W Bliżej niż Cafundó Bethônico proponuje skojarzeniową wędrówkę po przeszłości i teraźniejszości Brazylii, koncentrując się na górnictwie w stanie Minas Gerais na południowym wschodzie kraju. Praca poświęcona jest konfliktowi pomiędzy prawami rdzennych i afrobrazylijskich społeczności oraz opartym na wyzysku funkcjonowaniu przemysłu górniczego. Obrazy pochodzą z fotograficznego inwentarza sklepu z kamieniami półszlachetnymi w Belo Horizonte – stolicy stanu Minas Gerais. Prezentowane są wraz z wizerunkami kopców ziaren fasoli i stert ziemi.

Praca odnosi się zarówno do wykorzystywania niewolniczej pracy Afrykańczyków i rdzennej ludności, jak i do obecnego potencjału nowych sposobów prowadzenia działalności rolniczej w zakresie poprawy stanu środowiska naturalnego, zniszczonego działalnością wydobywczą na przemysłową skalę. Treści historyczne prezentowane są w formie wolnych skojarzeń w podobny sposób, jak w pracy Mineral Practice (Praktyka mineralna).

2015, Slideshow, narracja, język: angielski, 15 min. Za uprzejmością artystki



Tłumaczenie z języka angielskiego Łukasz Mojsak

BIO

Mabe Bethônico (Belo Horizonte/Brazylia) jest artystką, badaczką i profesorką na uniwersytecie Universidade Federal de Minas Gerais; mieszka w Brazylii i Szwajcarii. Działa w ramach struktur instytucjonalnych, problematyzując zagadnienia związane z pamięcią. Wyraża swoją refleksję za pomocą filmów dokumentalnych i narracji, zawierających elementy fikcji, a także publikacji i przemówień/narracji, stworzonych na podstawie archiwów i obrazów pozyskanych w terenie. W 2013 roku zainicjowała powstanie Muzeum Trosk Publicznych (Museum of Public Concerns), którego działalność obejmuje gromadzenie zbiorów, publikacje, spotkania i wystawy. Interesuje ją głównie poddawanie pod dykusję publiczną społecznych i środowiskowych skutków działalności przemysłu wydobywczego w Minas Gerais. Prezentowała swoją twórczość w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w São Paulo, uczestniczyła w Biennale w São Paulo w 2006 i 2008 roku, wystawiała w Kunstverein Munchen, jest członkinią międzynarodowej grupy artystów i teoretyków World of Matter (www.worldofmatter.net).

Pozostało 80% tekstu