Wybierz miasto i eksploruj sztukę we wrześniu!
"Obieg po Sztuce Współczesnej" to comiesięczny przegląd wystaw i wydarzeń odbywających się w Polskich miastach. Zaglądamy do galerii sztuki, muzeów, centrów kultury, zobacz co dla was przygotowały w tym miesiącu!

Białystok


Galeria Arsenał w Białymstoku

Wystawa:Świat nie wierzy łzom: Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia

26.08-06.10.2022

kurator: Tomek Pawłowski-Jarmołajew

Wystawa „Świat nie wierzy łzom. Nostalgia i trauma w sztuce Białegostoku i Podlasia” prezentuje prace urodzonych w latach 80. i 90. artystek i artystów pochodzących z regionu – w tym dzieła z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku. To pierwszy tak obszerny przegląd sztuki wywodzących się z Podlasia przedstawicielek i przedstawicieli tego pokolenia, z których większość bezpowrotnie wyjechała stąd w celu zdobycia edukacji artystycznej. W swojej twórczości przywołują one/oni m.in. wspomnienia z dzieciństwa i historie rodzinne, jak również symbole i stereotypy kształtujące wizerunek regionu – by spojrzeć na nie na nowo, odkrywając ambiwalentną sieć znaczeń, z których utkane są podlaskie historie.

Więcej informacji

Reprodukcja, Rafał Zajko-Nić, Bieżnik, żywica akrylowa, formowana próżniowo kopuła akrylowa, farba, sznurowadło, gwóźdź, siatka stalowa 22x12,5x4cm, 2022


Bytom


Centrum Sztuki Współczesnej Kronika

Wystawa: Agula Swoboda. Matkość

27.08-21.10.2022

Agula Swoboda tworzy projekt Matkość we współpracy z pięcioma kobietami, które opowiedziały jej swoje historie związane z macierzyństwem. Każdą z opowieści artystka przekształciła w rysunek, który stał się wzorem spersonalizowanego tatuażu. Projekt Matkość jest efektem kilku miesięcy rozmów, pisania i spotkań, podczas których uczestniczki projektu i jego inicjatorka stały się sobie bliskie. Połączyły je własne, bardzo osobiste doświadczenia i rezygnacja z fantazjowania na temat tego, jak według innych powinna wyglądać rzeczywistość. Podsumowującą projekt wystawę w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu prócz opowieści i zdjęć tworzą również kolaże i obrazy Aguli Swobody. Wystawie towarzyszy publikacja – książka artystyczna, dokumentująca projekt.

Więcej informacji

Fot. Tom Swoboda, Wystawa Matkość, Tatuowanie


Bydgoszcz


Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy

Wystawa: Joanna Rajkowska, Rhizopolis

07.07- 04.09.2022

Wystawa współorganizowana przez Galerię Miejską BWA w Bydgoszczy, Fundację Czarny Karzeł oraz Narodową Galerią Sztuki - Zachęta.

"Rhizopolis to miasto korzeni utworzone, zgodnie z ideą Joanny Rajkowskiej, pod powierzchnią lasu, przez uciekinierów z powierzchni Ziemi. To również scenografia futurystycznego filmu, który wprowadza nas w świat hipotetycznej przyszłości człowieka, po spodziewanej wielkiej katastrofie kończącej trwającą obecnie epokę antropocenu. Scenariusz nakreślony przez artystkę to propozycja radykalnej zależności, w której zdominowana dotychczas przez człowieka przyroda okazuje się być w swym niewzruszonym trwaniu ratunkiem, dostarczając tego, co niezbędne dla podtrzymania ludzkiego życia. Na wystawie wkraczamy w obszar zarówno instalacji artystycznej, jak i scenografii do filmu, w którym sami gramy, i do którego możemy dopisywać własne scenariusze."

Więcej informacji

Fot. Anna Zagrodzka, Joanna Rajkowska, Rhizopolis


Wystawa: Wszystko jest historią pewnej miłości

03.08-18.09.2022

Kuratorka: Danuta Milewska

Idea wystawy opiera się na czterech filarach: powrót do bycia w czuciu, przypomnienie narracji o tym, co ludzkie, estetyka żywiołów, inspirowana połączeniem z naturą i położeniem geomorfologicznym miasta Bydgoszczy na wielkiej leśnej polanie i w dolinach rzek, praktyka attentive museum, proponująca różne modele i narracje teraźniejszości i kształtowania przyszłości. Wystawa wpisuje się w nurt kultury regeneracji oraz slow art, czyli formy aktywizmu, która czyni sztukę bardziej dostępną szerszej publiczności, a galerię czyni raczej doświadczeniem i miejscem wymiany emocji, która ma miejsce w spotkaniu ze sztuką.

Więcej informacji

Fot. T. Zieliński, Widok wystawy Wszystko jest historią pewnej miłości


Wystawa: Grzegorz Kozera. Modus Pasamondi

09.09-01.10.2022

Kuratorki: Danuta Milewska, Karolina Rybka

Wielokulturowość Bydgoszczy to splot historii i tradycji oraz po prostu sposób życia, współistnienia – modus vivendi. Grzegorz Kozera – malarz i autor kolaży – podczas pobytu twórczego w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy badając wielowątkowe bydgoskie dziedzictwo, ze szczególną uwagą porusza się wśród różnych linii czasu wtedy, teraz, jutro, prywatnych i osobistych, publicznych i wspólnych. Bliskie Kozerze zagadnienie stroju, jako jeden z głównych elementów miejskiego tekstu kultury, inspiruje go do pracy twórczej w oparciu o dwa bydgoskie zakłady o bogatej tradycji: firmę odzieżową Modus i fabrykę pasmanterii Pasamon. Modus Pasamondi to naświetlanie wątków, splotów, spotkań i dzielenie się nimi w artystycznej opowieści, a właściwie sposób łączenia różnych części w całość, dokańczanie otwierające na nowe.

Więcej informacji

Fot. Karolina Rybka, Grzegorz Kozera, Podszewka, 2022, kolaż, papier, 36x25 cm


Czeladź


Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia

Wystawa zbiorowa: Melancholia - Tajemnica - Samotność – Milczenie

03.09-02.10.2022

To już czwarty cykl wystaw autorstwa autorów skupionych wokół grupy Ciemna Strona Sztuki - projektu artystycznego skupiającego się na wyszukiwaniu i promocji artystów, zwłaszcza polskich, a także organizacji wydarzeń kulturalnych. Prace dedykowane każdej organizowanej przez kolektyw wystawie powstają wg określonego klucza powiązanego z symboliką liczby. Tym razem będzie nią liczba 4 uważana za symbol świata ziemskiego, liczbę człowieka powstałego z prochu ziemi. Tematyka pokazywanych prac skoncentrowana jest wokół czterech tyłowych pojęć: melancholia, tajemnica, samotność, milczenie. Na wystawie zobaczymy prace z obszaru malarstwa, rysunku, grafiki i poezji.

Więcej informacji

Plakat wystawy


Gdańsk


Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia

Wystawa: Sensoria – Sztuka i nauka naszych zmysłów

16.09-30.10.2022

Kuratorka: Nina Czegledy

"Sensoria – Sztuka i nauka naszych zmysłów” to interdyscyplinarny projekt poświęcony sposobom postrzegania zmysłów w sztuce i nauce. Odkrywa on świat zmysłów poprzez naukowe, społeczne i kulturowe interpretacje. Wystawa to wynik międzyinstytucjonalnej i międzykulturowej współpracy Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA oraz Sensorium: Centre for Digital Art and Technology na Uniwersytecie York w Toronto. Głównym celem powstania wystawy jest przedstawienie różnorodnych projektów artystycznych poświęconych percepcji zmysłowej. Projekt „Sensoria” umożliwił komunikację artystów i artystek z różnych zakątków świata, tworząc sieć między kontynentami i ideami i łącząc różne perspektywy, aby zbadać, jak nasz zglobalizowany świat nas połączył, a jak rozdzielił. Aktualnie wystawy koncentrują się na "powrocie" do zdolności sensorycznych ciała po ostatnich dwóch i pół roku zdalnych i wirtualnych sposobów komunikacji, które drastycznie zmieniły spektrum doświadczenia zmysłowego.

Więcej informacji

Fot. Csenge Kolozsvari, Bodylandscapes, © CSW Łaźnia


Gdańska Galeria Miejska

Wystawa: Sygnatury

15.07-09.10.2022

Kuratorzy: Maria Morzuch, Andrzej Zagrobelny

„Sygnatura” jest charakterystycznym śladem, linią papilarną zarezerwowaną dla danego twórcy. Ten swoisty podpis, znak tworzy dla odbiorcy pełen autoportret artysty, dzięki któremu możemy rozpoznać, a także odróżnić jego twórczość od twórczości innych. Wystawa „Sygnatury” prezentuje różnorodne sposoby obrazowania różnych pokoleń – od klasyków awangardy po twórczości współczesnych artystek i artystów, jak również przygląda się kontekstom, w którym dane dzieła powstawały.

Więcej informacji

Fot. Tomasz Koszewnik, widok wystawy, © Gdańska Galeria Miejska


Muzeum Narodowe w Gdańsku

Oddział Zielona Brama

Wystawa dla dzieci: Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!

25.06–16.10.2022

Kuratorka: Noemi Etush

"Raz, dwa, trzy, rzeźba patrzy!" to propozycja dla najmłodszych odbiorców sztuki. Jest to opowieść o najbardziej zmysłowej dziedzinie sztuki, czyli rzeźbie. Przestrzeń wystawy zaprasza do doświadczania i eksplorowania różnorodność faktur, konsystencji, temperatur i zapachów. Wychodząc naprzeciw poznawczym upodobaniom oraz zdolnościom dzieci multisensoryczna wystawa przybliża świat sztuki i tworzenia rzeźby.

Przestrzeń wystawy jest podzielona na cztery moduły. Każdy z nich stanowi opowieść o innym materiale rzeźbiarskim: drewnie, glinie, kamieniu i metalu. Obiekty-narzędzia obecne na ekspozycji pozwalają dzieciom doświadczyć dotykowych właściwości i warsztatowych funkcji poszczególnych surowców.

Więcej informacji

Fot. Michal Algebra, © MNG


NOMUS - Nowe Muzeum Sztuki

Dział Muzeum Narodowego w Gdańsku

Wystawa: Kolekcja w działaniu

22.10.21-23.10.2022

Kuratorka wystawy: Aneta Szyłak

Jak działa sztuka, jak działa artysta? Wystawa, w którego wyniku twórcze działanie artysty staje się społecznym działaniem sztuki. Jej sercem jest sztuka performatywna, często ulotna, oparta na chwilowej akcji, utrwalona i działająca nadal poprzez przedmiot, dokumentację, film lub fotografię. Działanie może się odbyć w przestrzeni publicznej, galerii, pracowni. Zawsze jednak poprzez nie artysta angażuje się we wspólnotę. Niezależnie od medium i formy, sztuka jest zanurzona w zbiorowym doświadczeniu, które kształtuje, komentuje, poddaje refleksji. Prezentowane na wystawie dzieła dotyczą szerokiego spektrum współczesnych zjawisk i problemów, związanych z doświadczeniem historycznym oraz nieustającymi przemianami społecznymi, politycznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. Przywołujemy je w przestrzeni wystawy w formie hasztagów.

Więcej informacji

Marcin Zawicki, Bez tytułu (Homoiomerie), 2016. Depozyt Gminy Miasta Gdańska w ramach Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, fot. © Archiwum MNG


Gorzów Wielkopolski


Miejski Ośrodek Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim

Wystawa: Maya Gordon. Ćwiczenia pamięci

2.09-09.10.2022

kurator: Sarmen Beglarian

Nie wszystkie życiowe wybory podejmujemy sami. W przypadku Mai Gordon najważniejsza w jej życiu decyzja dokonana została przez jej rodziców. W 1957 z przyczyn politycznych zostali zmuszeni porzucenia pracy i przyjaciół. W wieku 10 lat Maya wraz z rodziną musiała wyjechać z Polski do Jerozolimy. Wystawa jest wyrazem tęsknoty za miejscami i ludźmi, których już raz pokochała. Przedmioty i motywy wizualne z czasów dzieciństwa wybiera jako wyraz opowieści o własnym utraceniu. Zmuszona do przymusowej emigracji zachowała je jako zbiór w formie panoptykonu, prowadząc nieustanną grę ze sobą w wyborze i eksploatowaniu swoich tematów. Praktyka artystyczna Mai Gordon, nieustanne powroty do form z czasów dzieciństwa i lat młodzieńczych, kreślą jej unikalną poetykę wizualną, stając się elementami powtarzanymi w ćwiczeniach pamięci.

Fot. Konrad Dobrzyński, Maya Gordon


Kalisz


Galeria sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu

Wystawa: Joanna Rajkowska. Rhizopolis

08.09-20.11.2022

Kuratorka: Anna Mituś.

Wystawa Rhizopolis powstała w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki jako instalacja totalna, po prezentacji w Galerii Miejskiej w Bydgoszczy, zawita w Kaliszu. Nowa odsłona projektu Joanny Rajkowskiej jest opowieścią o nim w językach: filmu, dźwięku i fotografii. Zamiast prostego przeniesienia instalacji do innej przestrzeni mamy do czynienia z transferem jej idei w nowe miejsce. Artystka posłużyła się w tym celu czułymi instrumentami rejestracji obrazu i dźwięku: wielkoformatową fotografią o dużej dokładności odwzorowania oraz zapisem performansu wykonanego przez muzyka, Andrew Dixona, prywatnie partnera Rajkowskiej.

Rhizopolis Joanny Rajkowskiej opowiada historię o współistnieniu. Miasto korzeni to podziemny świat, do którego człowiek powinien zstąpić, żeby zrozumieć swoją zależność od procesów biologicznych, zachodzących również w jego własnym ciele.

Więcej informacji

Fot. Jędrzej Sokołowski, Widok wystawy Joanny Rajkowskiej Rhizopolis, 01.02 – 08.08.2021, archiwum Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki


Katowice


Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach

Wystawa: Amerykańska zabawa – portrety wielokrotne

10.09-06.11.2022

Kurator: Stefan Okołowicz

Zabawny trik polegający na odbiciach obiektu w lustrach, pomyślany do wykorzystania w fotografii i opatentowany w Stanach Zjednoczonych, błyskawicznie zrobił niesamowitą karierę. Patent nazwany został Lustro do zastosowania w fotografii (Mirror for use in photography) i dotyczył metody sfotografowania na jednym negatywie pięciu, lub więcej, wizerunków danej osoby.

Zamiarem prezentacji dziesiątek tego rodzaju fotografii, pochodzących w większości z jednej kolekcji, jest zwrócenie uwagi na formalne i wizualne piękno wielokrotnych odbić w lustrach. Prezentowane w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach fotografie wielokrotne, z jednej strony przypominają zapomnianą technikę, a z drugiej mogą stanowić inspirację dla współczesnych artystów fotografów, będąc impulsem do jej twórczego odrodzenia.

Więcej informacji

Marlborough Photo Shop, New York b.d


Muzeum Śląskie w Katowicach

Wystawa: „Wystawa podziemna” Ludwiki Ogorzelec

8.04–2.10.2022

W trzech różnych przestrzeniach Muzeum Śląskiego w Katowicach powstały monumentalne rzeźby autorstwa Ludwiki Ogorzelec. Wyjątkową część wystawy stanowi projekt w Galerii jednego dzieła, gdzie Ludwika Ogorzelec wspólnie z kompozytorem Mirosławem Muzykantem stworzyli dzieło wizualno-dźwiękowe pt. „Rapsodia przezroczysta” z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”. W wielkiej betonowej przestrzeń, naprężone między ścianami, krzyżujące się linki stalowe tworzą konstrukcję, która wraz z rozświetlonymi formami szkła oraz muzyką stanowi emocjonalno-wizualno-dźwiękową „sferę ambientu”, w którą zanurza się widz. W ramach wystawy zobaczymy również rzeźbę zatytułowaną „Antygrawitacja II” oraz „Pochylnia”.

Więcej informacji

Fot. Rafał Wyrwich, © Muzeum Śląskie


Wystawa: Poza Edenem. Sztuka Współczesna ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach

styczeń 2022 – styczeń 2023

Kuratorka wystawy: Joanna Szeligowska-Farquhar

Wystawa Poza Edenem prezentuje wybrane prace ze Śląskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej, kolekcjonowanych od założenia Fundacji Śląsk w 2001 roku. Zgromadzone prace przedstawiają twórców dojrzałych, znanych i cenionych, jak i autorów młodych, utalentowanych, dopiero rozpoczynających karierę artystyczną. Wystawa pozwala ujrzeć bogactwo i poziom jednej z największych na Śląsku kolekcji sztuki współczesnej. Większość prac pokazywana jest po raz pierwszy. Prezentowane jest malarstwo, fotografia, grafika, rzeźba, wideo-art oraz instalacje. Jeżeli „ogród rozkoszy niebiańskich” trwa naprawdę, choćby najdalej stąd, jest z perspektywy obywatela ziemskiego globu rajem utraconym lub niedosięgłym.

Więcej informacji

Jan Rylke, Królowa Disco, 1987


Kraków


Bunkier Sztuki

Wystawa: Michał Stonawski. To, co widzę, nie jest tym, co widzę

23.07–02.10.2022

Kuratorka: Agnieszka Mazoń

Wystawa w To, co widzę, nie jest tym, co widzę w Bunkrze Sztuki jest pierwszą tak obszerną prezentacją twórczości krakowskiego artysty Michała Stonawskiego. Obejmuje ona ponad 50 dzieł powstałych na przestrzeni ostatnich 15 lat. Twórczość Michała Stonawskiego jest poszukiwaniem piękna w procesie rozpadu. Artysta przedstawia użytkowe, masowo produkowane przedmioty z najwyższą dokładnością, celowo eksponując ślady upływu czasu, korozji i zniszczenia. Konstruuje trójwymiarowe obiekty malarskie, których ścianami są spięte ze sobą obrazy olejne. Ta sztuka prowokuje pytania o rolę artysty, znaczenie jego decyzji, cel, funkcję… oraz finalnie – o granice sztuki.

Więcej informacji

Fot. R. Sosin, Michał Stonawski, Talerzyki, 2008, olej / płótno, 190 × 180cm, dzięki uprzejmości Michała Stonawskiego


Galeria Otwarta Pracownia

Wystawa: Aldona Mickiewicz i Beata E. Białecka - I ja tam byłam

02.09-23.09.2022

Kurator: Grzegorz Wnęk
"Beata E. Białecka maluje konterfekty zastępując absencję obecnością, cyt.: „obrazy użyczają zmarłej symbolicznego ciała”. Jak pisze, ubiera go zszywając dwie rzeczywistości. Poruszając się w obszarze relacji między malunkiem a ciałem, płótnem pokrytym farbą a haftem, konstrukcją a destrukcją malatury, pracuje nad szczególnym obrazowaniem przedstawienia trumiennego.
Aldona Mickiewicz interesuje się motywem ikonograficznym: Et in Arcadia ego. Malarka w oparciu o główne przedstawienia motywu eksploruje problematykę przemijania i śmierci w kontekście Arkadii. W swoich refleksjach, mnożąc i przywołując liczne odniesienia i inspiracje, tropi relacje materia – obraz oraz pierwotne przyczyny uprawiania sztuki" - kurator wystawy o twórczości artystek

Więcej informacji

Plakat wystawy


Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Wystawa: Reporter wojenny Maks Łewin

13.05-16.10.2022

Na wystawie zobaczymy zdjęcia wykonane przez Maksa Łewina w latach 2014-2022. Najwcześniejsze zdjęcia obejmują wydarzenia wydarzenia na Majdanie Niepodległości w Kijowie. Najnowsze fotografie ukazują początki agresji rosyjskiej na Ukrainę (luty i marzec 2022). Są zapisem wojennej codzienności ukraińskich żołnierzy i ludności cywilnej. Są zapisami heroizmu i solidarności społeczności Ukraińskiej. Maks Łewin pracował jako fotoreporter i operator mi. dla Reutera, BBC i Associated Press, zginął z ręki rosyjskich żołnierzy.

Więcej informacji

Fot. Maks Łewin, Kłęby dymu nad magazynem ropy naftowej w bazie lotniczej, w której kierunku rosyjskie wojsko nocą wystrzeliło rakietę. Wasylków, obwód kijowski, luty 2022


Wystawa: Polityka w sztuce

29.04.2022–26.02.2023

Kuratorzy: Maria Anna Potocka, Agnieszka Sachar, Martyna Sobczyk

Wystawa Polityka w sztuce to dziesiąta wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której sztuka łączy się z najważniejszymi terminami cywilizacyjnymi. Relacja polityki i sztuki ma długą tradycję. Wystawa prezentuje – w sześciu działach (Opór I protest, Podważanie systemów i granic,Demokracja i jej deprawowanie, Nacjonalizm, Unia Europejska, Medialność polityki) – podejrzliwe oraz krytyczne spojrzenie na działania władzy, ujawniając i piętnując sztuczność oraz zakłamanie strategii politycznych. Pokazuje, że polityka w imię ambicji, zachowania władzy i wykarmienia dyktatorskiego ego potrafi kłamać, manipulować, a nawet zabijać. Artyści przeciwstawiają się temu zarówno jako krytycy, jak i żołnierze.

Więcej informacji

Fot. Piotr Pawlenski, Szew, 2012, dokumentacja fotograficzna wydarzenia w przestrzeni publicznej, courtesy P. Pawlenski


Legnica


Galeria Sztuki w Legnicy

Galeria Ring

Wystawa: Malarstwo. Julia Świtaj

18.08-25.09.2022

Tematem przewodnim wystawy są dehumanizacja i zwierzęcość - przedstawienie ludzkiej natury w oparciu o wierzenia religijne oraz mitologię słowiańską, a także porównywanie w jaki sposób dawne przyzwyczajenia i zakorzenione w świadomości problemy społeczne widoczne są w dzisiejszych czasach.

Artystka w swojej twórczości odnosi się do postaci kozłów ofiarnych, symboli wierzeń zaczerpniętych z mitologii słowiańskiej czy religii chrześcijańskiej, wyimaginowanych wrogów, którzy uosabiają nasze lęki, ale też kruchego ego czy poczucia wyższości.

Julia Świtaj. © Galeria Sztuki w Legnicy


Wystawa: Basia Bańda. Mam dobre przeczucia

02.09-09.10.2022

Wystawa Basi Bańdy to spotkanie ze sztuką, będącą antidotum na bolączki i okrucieństwo świata. Artystka nazywa roboczo swe nieduże cykle prac „Witaminami”. Na wystawie zobaczymy też m.in. akwarele „Na obniżenie ciśnienia”. Serię akwareli Basia rozpoczęła w 2020, malując własne odczuwanie czasu izolacji. Terapeutyczna moc prezentowanych obrazów i żywych kolorów ma oddziaływać pozytywnie także na odbiorców sztuki.

Więcej informacji

Basia Bańda, Akwarela na obniżenie ciśnieni, 23x31cm, 2020


Lublin


Galeria Biała, Centrum Kultury w Lublinie

Wystawa: Piotr Józefowicz. The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać

23.09-04.11.2022

Piotr Józefowicz od 1985 roku tworzy obrazy malarskie „niekończącego się” cyklu pod wyżej wymienionym tytułem. Jest to bardzo konsekwentny zapis zmieniającego się czasu oraz rejestracji otaczających nas sytuacji w dynamicznej rzeczywistości. Trwający ponad 37 lat projekt realizuje rodzaj rozbudowanej malarskiej narracji, zawierającej różnorakie wątki i motywy, które pochodzą z wielu obszarów ludzkiej obecności. Artysta inspiruje się również obrazami z wirtualnej rzeczywistości. Poszczególne cykle obrazów, odwołując się do różnych estetyk, tworzą imponującą panoramę współczesności. Dotykają konsekwentnie pamięci i czasu. Są rodzajem instalacji, w której artysta prowadzi nas krok po kroku - do kolejnych monumentalnych malarskich kadrów, odrywając siłę sztuki, która staje się artystycznym imperatywem dla jego twórcy.

Więcej informacji

Praca z wystawy Piotra Józefowicza The Show Must Go On / Przedstawienie musi trwać


Galeria Labirynt

Wystawa: Może się nie udać

15.07-04.09.2022

Kolektyw kuratorski: Alicja Gieleta, Sylwia Hejno, Krystian Kamiński, Diana Kołczewska, Emilia Lipa, Monika Rejman, Agata Sztorc-Gromaszek, Waldemar Tatarczuk

Tytuł wystawy jest przewrotny. „Może się nie udać” zostawia margines swobody, zdejmuje ciężar oczekiwań, który na co dzień często towarzyszy doświadczaniu sztuki. Ujmuje ją jako proces, który sam w sobie bywa sztuką i stanowi równie istotną wartość, co rezultat. Na wystawie w Galerii Labirynt nie ma złych pomysłów czy interpretacji, a publiczność współtworzy dzieła.

Więcej informacji

Oskar Dawicki, Im sorry, kadr z wideo, praca z kolekcji Galerii Labirynt


Łódź


Galeria Re:Medium

Miejska Galeria Sztuki

Wystawa: Ćwiczenia z równouprawnienia | Iwona Demko i Bartek Jarmoliński

18.08-25.09.2022

kuratorka: Dominika Pawełczyk

Tytułowe „Ćwiczenia z równouprawnienia” to rodzaj gry pozorów, która ma absolutne przełożenie na polską rzeczywistość, na – niekiedy skrajne, nie poparte wiedzą, a jedynie przyzwyczajeniami – stereotypowe poglądy wielu ludzi o zakresie ról, które przysługują człowiekowi zależnie od płci. Fotomontaże tej dwójki artystów to także odpowiedź na atmosferę czasów, w których żyjemy: na zmęczenie natłokiem informacji, polityką i sztuką dla elit. Prosty przekaz prac namawia do zadawania prostych pytań – a często do powrotu do tych podstawowych o prawa, obowiązki i możliwości drugiego człowieka – sprawia nam największy problem. - Dominika Pawełczyk

Więcej informacji

Fot. Iwona Demko, Rektory szkół wyższych u prezydenty RP Ignacji Mościckiej, fotokolaż z cyklu Realna niemożliwość. Czyli nieprawdopodobne archiwalia Iwony D., 2020-2022


Muzeum Sztuki w Łodzi | ms1

Wystawa: Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą

24.06-11.09.2022

Kuratorzy: Andrzej Biernacki, Paulina Kurc-Maj

Otwarta dla zwiedzających w 1948 roku Sala Neoplastyczna zyskała rangę symbolu Muzeum Sztuki w Łodzi. Zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego, w momencie powstania odważnie manifestowała sprzeciw osób tworzących sztukę wobec napierającej ideologii komunistycznej. Na wystawie „Wojna domom. Sala Neoplastyczna w solidarności z Ukrainą” Sali towarzyszą dzieła z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi. Prace te są wyrazem artystycznej solidarności lub odnoszą się do trudnych wydarzeń dziejowych. To prace, które w różnym stopniu nawiązują do tematyki wojny, zniszczenia, uprzedmiotowienia i zniewolenia jednostki, równocześnie silnie manifestują rangę i istotę wolności, także tej artystycznej.

Więcej informacji

Monika Sosnowska, Wejście-Ursus, 2012, projekt, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi


Muzeum Sztuki w Łodzi | ms2

Wystawa: Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie

01.07-25.09.2022

Kuratorzy wystawy: Jarosław Suchan, Michał Jachuła

"Wystawa Jerzy Krawczyk. Myszy i ludzie, zorganizowana we współpracy z Zachętą – Narodową Galerią Sztuki, przedstawia rzadko poruszane wątki twórczości łódzkiego artysty. Ekspozycja w Muzeum Sztuki w Łodzi proponuje skupienie się na warunkującej całą twórczość Krawczyka perspektywie. Nowe odczytanie malarstwa artysty każe widzieć je jako w całości naznaczone traumą Holokaustu.

Jerzy Krawczyk jest jednym z najbardziej oryginalnych polskich malarzy XX wieku. Prace prezentowane na wystawie charakteryzuje różnorodność stylów i konwencji. Krawczyk w wyjątkowy sposób wykorzystywał liczne kanony, przenosząc je we współczesność. Wybór dzieł na wystawie kładzie szczególny nacisk na doświadczenie Zagłady, które naznaczyło twórczość malarza w powojennej rzeczywistości."

Więcej informacji

Jerzy Krawczyk, Cisza leczy, 1966, kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi


Poznań


Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu

Wystawa: Niewidoczne wyspy. Natalia Czarcińska, Dorota Tarnowska-Urbanik

8.07-25.09.2022

Kuratorka: Bogna Błażewicz

“Żyjemy w świecie, który bardziej lub mniej subtelnie wymusza widoczność czy też widzialność, bo obie te bliskie choć nie całkiem tożsame kategorie stanowią swoiste dowody istnienia. Podskórnie zdając sobie z tego sprawę dwie artystki wraz z kuratorką spotykały się przez kilka miesięcy, planując wystawę o niewidocznych wyspach… Dorota i Natalia zafascynowane są w tym samym stopniu efemerycznością powiązanych z tematem zjawisk, jak i konkretną, jakże precyzyjną dziedziną kartografii; swobodnym dryfowaniem w pamięci, ale i żeglowaniem po prawdziwych morzach...”

Więcej informacji


Radom


Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu

Wystawa: Woman Art Power

18.06-11.09.2022

Kurator wystawy: Paweł Witkowski

„Nikt nie rodzi się kobietą, lecz się nią staje” – Simone de Beauvoir

Woman Art Power przedstawia twórczość dwudziestu Artystek wypowiadających się językiem sztuki w sprawach dla nich najistotniejszych. Siła tej prezentacji tkwi w wyrazistości przekazu oraz różnorodności postaw artystycznych.

Społeczne koncepcje kobiet i kobiecości ciągle się zmieniają. Są renegocjowane i poddawane dyskusji. Ekspozycja ta to historia wypowiedzi kobiet badających naszą teraźniejszość, w której nowe perspektywy i postrzeganie m.in. ideałów ciała, tożsamości płciowej i kobiecości ożywiają debatę publiczną. Każda Artystka w indywidualny sposób wnosi swą cząstkę do zbiorowej całości. Wspólnie tworzą bardzo mocny i wyrazisty przekaz, potęgując go poprzez własne doświadczenia.

Więcej informacji

Beata Białecka, Małgorzaty, 2019, 180 x150 cm, olej na płótnie


Słupsk/Ustka


Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej

Galeria Kameralna w Słupsku/ Centrum Aktywności Twórczej w Ustce

Wystawa: Katarzyna Kujawska-Murphy. 5:15 p.m. (Zmieniam perony)

07.07-25.09.2022

Głównym polem badań artystycznych Katarzyny Kujawskiej-Murphy jest przestrzeń i czas w kontekście psychofizjologii postrzegania. Wizualizowane jest to instalacjami do-przestrzennymi. Artystka eksploruje też społeczne aspekty egzystencji człowieka w psychologii miasta. Bliska jej estetyka modernizmu i konstruktywizmu oraz sztuka video lat 60. i 70. charakteryzuje jej działania rysunkowe, instalacje i filmy.

W szkicu towarzyszącym projektowi wystawy Katarzyna Kujawska-Murphy pisze:

„Podczas specyficznej godziny: 5:15 – w percepcji człowieka dokonuje się jednocześnie kilka – często sprzecznych – mentalnych i fizycznych decyzji.

Około 5:15 dokonują się także dzienne zmiany chemii mózgu. Jest to moment graniczny – cezura: nie wiadomo czy dzieląca lepsze od gorszego czy gorsze od lepszego.

Wystawa wizualizuje przesunięcia porządków w codzienności człowieka. Instalacje oscylują wokół napięć obiektów poddanych fizyce, grawitacji i psychofizjologii widzenia. Pożądanie za nieobecnym - jest bodźcem silnie motywującym”.

Więcej informacji

Katarzyna Kujawska-Murphy


Wystawa: RYSZARD GRZYB. Obrazy różne z różnych czasów

07.07-25.09.2022

Kurator: Roman Lewandowski

"Wystawa prac Ryszarda Grzyba „Obrazy różne z różnych czasów” ma z założenia prezentować najbardziej reprezentatywne dykcje i okresy w twórczości nestora nowej figuracji lat 80. Artysta w tamtym okresie (1983 – 92) był członkiem słynnej Gruppy, w której razem z Pawłem Kowalewskim, Jarosławem Modzelewskim, Włodzimierzem Pawlakiem, Markiem Sobczykiem i Ryszardem Woźniakiem niezwykle aktywnie wystawiali i występowali zarówno w Polsce jak i za granicą. Zgodnie z duchem i estetyką nowej ekspresji – komunikowane przez nich narracje i idee zwykle były poddawane w cudzysłów, chociaż nie działo się to bez autoironicznych akcentów. Świat przedstawiony w twórczości Ryszarda Grzyba może niektórym spośród odbiorców kojarzyć się z tajemniczym bestiarium, zobrazowanym przez osobliwe i na poły fantazmatyczne stworzenia, których genealogia sięga z jednej strony surrealizmu, a z drugiej –„Zoologii fantastycznej” Jorge Luisa Borgesa."

Więcej informacji

Ryszard Grzyb, Wielcy Niewidzialni- wieczny powrót, akryl na płótnie, 2019


Sopot


Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Wystawa: Na tropie doskonałości. Wybrane dzieła z kolekcji Wojciecha Fibaka

02.07-18.09.2022

Kurator: Cezary Pieczyński

Koncepcja wystawy pt. "Na tropie doskonałości" zbudowana jest w oparciu o zestawy prac wchodzące ze sobą i z odbiorcą, w nieoczywiste, wielowątkowe, relacje. Sopocka prezentacja jest szczególna z tego względu, że pokazuje orbitę zainteresowań kolekcjonera, ale również istotny i niezwykle ważny fragment polskiej sztuki. Kolekcja Wojciecha Fibaka ma specyfikę kolekcji muzealnej – jest to szeroki zbiór prac z pewnego wycinka czasu obrazujący wielokierunkowość poszukiwań kolekcjonera, ale też co ważne dość obiektywnie polską scenę artystyczną przede wszystkim drugiej połowy XX w. i początków XXI w.

Więcej informacji

Gierowski Stefan, CCCXIX, 1974 r., 155 cm x 155 cm, olej, płótno, materiały prasowe PGS


Szczecin


Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wystawa: Götz Lemberg albo Odra. Odra-Cuts. Portret krajobrazu rzeki granicznej

11.06-09.10.2022

Kurator: dr Dariusz Kacprzak

"Obejmująca ponad 150 starannie wybranych na wystawę dzieł, fotograficzna panorama rzeki Götza Lemberga ma charakter mozaikowy – to rzeczywistość skonstruowana, spektakl złudzeń. Gra artysty z widzem, jego dialog z odbiorcą nie ogranicza się do współczesnej, fotograficznej interpretacji tradycji europejskiego malarstwa pejzażowego. Artystę interesują wspólna, polsko-niemiecka pamięć, rozmaite jej ślady oraz to, w jaki sposób historia wpisuje się we współczesność, łączy z nią, staje się jej częścią. Niepostrzeżenie zawładając wyobraźnią widza, Götz Lemberg inicjuje dyskusję o wyjątkowości Nadodrza. Artysta z ciekawością odkrywcy, powagą badacza, umiejętnością wrażliwego spojrzenia analizuje środkowoeuropejski dialog tego, co lokalne, z tym, co uniwersalne."

Więcej informacji

Fot. Zdjęcia z wystawy, materiały prasowe


TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie

Wystawa: Natalia Romik. Kryjówki. Architektura przetrwania

04.08-06.11.2022

Kuratorzy: Stanisław Ruksza, Kuba Szreder

Od 4 sierpnia w TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie będzie można oglądać wystawę Natalii Romik „Kryjówki. Architektura przetrwania” będącą artystycznym hołdem dla kryjówek budowanych i użytkowanych przez Żydów w czasie Holokaustu. Projekt podsumowuje dotychczasowe badania przeprowadzone przez Natalię Romik i Aleksandrę Janus wraz z zespołem antropolożek, historyczek, archeologów i miejskich odkrywców. Za swoją pracę nad upamiętnieniem historii Żydów Romik została uhonorowana jedną z najważniejszych historycznych nagród na świecie – Dan David Prize, która ma służyć dalszemu rozwojowi badań nad architekturą przetrwania.

Więcej informacji

Fot. Skan 3D kryjówki w domu prywatnym w Żółkwi, Ukraina, Przemysław Kluźniak (ArchiTube)


Tarnów


Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie

Pałacyk Strzelecki

Wystawa: The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi

23.06-07.09.2022

Scenariusz wystawy: Mikołaj Gliński i Berenika Steinberg

Wystawa „The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi” w swojej oryginalnej postaci (w Pawilonie Polska, podczas Wystawy Światowej Expo 2020 w Dubaju) wystawa była skierowana przede wszystkim do użytkowników niepolskojęzycznych , jednak jej twórcy przekonują, że zainteresuje ona też polskich odbiorców. Autorką koncepcji wizualnej, projektu graficznego i ilustracji wystawy oraz książki („Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 Words”), która była inspiracją do powstania wystawy jest tarnowianka Magda Burdzyńska. Sama wystawa to podróż po krainie języka polskiego. Na uczestników czekają "bajeczne językowe stworzenia i nieznane słowostwory (zupełnie jednak niegroźne!)."

Więcej informacji

Widok wystawy The Amazing Land of Quarks, Elephants and Pierogi, © BWA Tarnów


Toruń


Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Wystawa: Sean Scully. Painting and sculpture / Malarstwo i Rzeźba

13.05–11.09.2022

Kurator: Krzysztof Stanisławski

"Sean Scully jest przedstawicielem nurtu abstrakcji kolorystycznej, a niektórzy krytycy i on sam dodają jeszcze: abstrakcji emocjonalnej (emotional abstraction). Można by jeszcze dodać: medytacyjnej, ontologicznej czy spirytualnej. Scully zdaje się kontynuować tradycję amerykańskiego mistrza Marka Rothko oraz innych twórców tendencji pod nazwą „malarstwo barwnych płaszczyzn” (Color Field Painting) z lat 50. XX w., takich jak Barnett Newman czy Clyfford Still. Nawiązuje również do ikonicznych prac Kazimierza Malewicza (np. w obrazie „Black Square” z 2000 czy cyklu „Dark Windows”).

Sean Scully jest obecnie jednym z najważniejszych abstrakcjonistów, bardzo wysoko notowanym we wszelkich rankingach artystów współczesnych. Na wystawie można zobaczyć 50, w większości wielkoformatowych obrazów olejnych lub akrylowych na płótnie albo aluminium z różnych okresów twórczości (od 1973 do 2021) oraz 24 dzieła na papierze. Ekspozycja ma charakter regularnej retrospektywy, na której będzie można prześledzić różne wątki twórczości Scully’ego oraz przemiany jego stylu."

Więcej informacji

Fot. Zuzanna Werpachowska


Galeria Sztuki Wozownia

Wystawa: PERSONA’2022: Pekka Loiri, Kari Piippo (Finlandia). Plakaty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu + wystawa towarzysząca: In memoriam: Tapani Aartomaa (1935–2009)

09.09-16.10.2022

kuratorka: Anna Grabowska-Konwent

Piippo i Loiri wpisują się w tradycję fińskiego projektowania. Ich drukowane plakaty reprezentują jego najważniejsze cechy, wynikające z osadzenia na dwóch filarach: formie i funkcji. Te aspekty nie starzeją się, nie wychodzą z mody, są stale obecne w myśleniu nad nowymi pracami, bez względu na zmieniającą się technologię druku czy nowe narzędzia do projektowania. To, w jak znakomity sposób można czerpać z tego źródła, widoczne jest w prezentowanych na wystawie plakatach artystów tegorocznej PERSONY.

Więcej informacji

Kari Piippo, Globalne ocieplenie, pożary lasów w Sydney, 2020


Wystawa: Agata Skupniewicz. LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders

09.09–16.10.2022

współpraca kuratorska: Natalia Cieślak

„LABORATORIUM. RE: al_l_ity ~ liquid borders” to interdyscyplinarna wystawa, w ramach której Agata Skupniewicz snuje rozważania na temat motywu podróży i sposobów ich odbywania, a także koncepcji granic – geograficznych, politycznych, wewnętrznych. Pretekstem do realizacji tego projektu stała się nie tylko wyprawa artystki na Majorkę, ale również obcowanie z przestrzenią zlokalizowanego tam Archiwum Planas i zgromadzonymi w nim zbiorami. Agata Skupniewicz tka swoje prace podróżując w przestrzeniach i czasie. Część z prac powstała w oparciu o archiwalne dokumenty i obrazy dotyczące spuścizny kulturowej Majorki oraz transformacji jej terytorium w konsekwencji rozwoju masowej turystyki, przypadającego na lata 50.–70. XX wieku.

Więcej informacji

Agata Skupniewicz, Liquid Borders


Wałbrzych


Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA

Wystawa: Oś czasu - Maria Bor Myśliborska

05.08- 02.10.2022

Kuratorzy wystawy: Sławomir Olszamowski, Ilona Sapka.

Retrospektywna wystawa twórczości wałbrzyskiej artystki rzeźbiarki Marii Bor Myśliborskiej. Maria Bor była jedną z najbardziej aktywnych wałbrzyskich artystek, a jej twórczość zauważana przez wybitnych krytyków sztuki. Maria Bor była pomysłodawczynią i założycielką galerii rzeźby plenerowej w Wałbrzychu, jednej z największych w Polsce. Na ekspozycji są prezentowane rzeźby, płaskorzeźby, plakiety i projekty artystki, wykonane z brązu, żeliwa, ceramiki, gipsu i gliny.

Więcej infromacji

Fot. Widok wystawy, © Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA


Warszawa


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Wystawa: Maszyna wpływu

24.06-06.11.2022

Kurator: Aaron Moulton

Wystawa to antropologiczne dochodzenie dotyczące Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa [Soros Centers for Contemporary Art (SCCA)], jedynej w swoim rodzaju sieci centrów sztuki, które działały w dwudziestu stolicach Europy Wschodniej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Wystawa oferuje przegląd zarówno historycznych, jak i najnowszych dzieł sztuki najważniejszych współczesnych artystów i artystek. Narracja skupia się na zagadnieniach takich jak zaangażowane społecznie praktyki artystyczne, dekolonizacja, media taktyczne czy sztuka Otwartego Społeczeństwa [Open Society]. Wystawa prezentuje obszerne archiwum całej sieci SCCA, pozwalając na analizę zinstytucjonalizowanych strategii praktyki kuratorskiej we wczesnych latach działania sieci oraz trajektorii jej wpływów, prowadzących do określonych – i nadal aktualnych – rodzajów produkcji kulturalnej.

Więcej informacji

Fot. Daniel Czarnocki


Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Wystawa: Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy

03.06–02.10.2022

Kuratorki: Alison M. Gingeras, Natalia Sielewicz

„Opowieści okrutne”, czyli pierwsza przekrojowa wystawa Aleksandry Waliszewskiej.

"Waliszewska od lat tworzy jedną pracę dziennie; najczęściej gwasz, choć ostatnio wróciła również do malarstwa olejnego. To paradoksalne, że pracuje wyłącznie przy świetle dziennym, a jej płótna niezmiennie wypełnia mrok: mokradła, ponure leśne ostępy, zagubione autostrady czy widmowe przedmieścia. Ponieważ czerpie z gotyckich baśni, mitologii pogańskich, ikonografii zwierzęcej, jak również tropów zapożyczonych ze średniowiecznych rękopisów, jej wizualne uniwersum wypełniają niepokojące, apokaliptyczne sceny - erotyzm nierzadko splata się w nich ze śmiercią, przyjemność z bólem. Światy Waliszewskiej rządzą się logiką marzeń sennych i silnych emocji. Jak w karnawale, jej humor jest bezceremonialny. Jeśli koty, to puchate i drapieżne. Jeśli miłość, to taka, której można nie przeżyć."

Więcej informacji

Aleksandra Waliszewska, bez tytułu, 1997-2022. Dzięki uprzejmości artystki


Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki

Wystawa: Niepokój przychodzi o zmierzchu

15.07–02.10.2022

kuratorka: Magdalena Komornicka

Socjalizacja pokolenia współczesnych dwudziestolatków i trzydziestolatków przypadła na czas „pomiędzy” – stare wzorce jeszcze nie upadły, a nowe wciąż się nie wykształciły. Formują się teraz, w czasach kumulacji kryzysów i momentów zwrotnych obniżających poczucie bezpieczeństwa. Wszystko wydaje się dziś groźne: od wymykających się spod kontroli nowych technologii, przez niesprawiedliwości społeczne i nieprzewidywalne dotychczas wykluczenia, aż po pandemię. Nie istnieje już jakakolwiek pewność co do przyszłości a to wpływa na to jak się czujemy i jacy i jakie jesteśmy.

Więcej informacji

Tomasz Kręcicki, Ziemniak, 2020, olej, płótno, 150 x 200 cm, Kolekcja Fundacji Sztuki Polskiej ING


Wystawa: Susan Mogul. Czy tak tworzy się legenda?

05.08–30.10.2022

kurator: Michał Jachuła

Ekspozycja indywidualna Susan Mogul w Zachęcie podejmuje refleksję nad miejscem tej wybitnej artystki z ogromnym dorobkiem twórczym w historii i jej aktualną pozycją w sztukach wizualnych, a w szerszej perspektywie również nad sztuką kobiet w XX i XXI wieku.

Wystawa Susan Mogul przybliża jej innowacyjną praktykę twórczą od lat 70. XX w do dziś. Obejmie blisko 20 prac, takich jak realizacje wideo oraz jej najnowsze filmy, obiekty i prace na papierze. Ekspozycja uwzględnia ikoniczne i rzadko dotychczas pokazywane dzieła Mogul, a także najnowsze prace przygotowane specjalnie dla Zachęty. Artystka czerpie z języka reklamy, filmu i mechanizmów szeroko rozumianej promocji, co w sztukach wizualnych niekoniecznie ma przełożenie na komercyjny sukces i obecność w kanonie kultury.

Więcej informacji

Susan Mogul, Mniej nigdy nie znaczy więcej, 2019, druk, papierowe torby na zakupy, fot. dzięki uprzejmości artystki


Wrocław


BWA Wrocław

Galeria Dizajn

Wystawa: SAFE SPACE

17.06-18.09.2022

Kuratorka: Agata Połeć

SAFE SPACE w galerii Dizajn BWA Wrocław to wystawa o kontrolowanej ucieczce i budowaniu psychicznej odporności w czasach kryzysu.

"To wystawa o przestrzeni, o potrzebie adaptowania jej do ludzkich potrzeb, o zagłębianiu się w architekturę swojego ciała i poszukiwaniu rozwiązań, które przyniosą mu ukojenie i spokój. O dominacji gatunkowej – czynieniu sobie ziemi poddanej i jednocześnie wrogiej. O relacjach pomiędzy ludźmi i innymi bytami, dla których bezpieczeństwo oznacza zupełnie coś innego niż dla nas. To wystawa o siostrzeństwie – ludzkim i międzygatunkowym, o szukaniu i udzielaniu pomocy, o ucieczce – pod łóżko, do lasu, do schronu. To w końcu wystawa o kryzysie – społecznym, klimatycznym, geopolitycznym, o oswajaniu myśli, że bezpiecznych miejsc być może już nie ma i odtąd będziemy żyć w nieustającym poczuciu dyskomfortu."

Więcej informacji

Fot. Widok wystawy „SAFE SPACE", © BWA Wrocław


Galeria Entropia

Instalacja site-specific / video, Katarzyna Bogusz, Nomen omen / Nie mam imienia, by powiedzieć Ci kim jestem

09.09-01.10.2022

"Imię, to pierwsze słowo, którego używasz o kimś. Określenie, na zamknięcie w poznanym, które wyciąga biel i czerń z szumu. By mogło znaczyć, potrzebny jest Inny. Nomen omen, podejmuje próbę rozpuszczenia imienia w przestrzeni realnej tak, by domknąć przestrzeń symboliczną. Pisane na glinie słowa, znikają zatarte przez nurt źródła, mający swój początek przy szczycie Ślęży. Glina na powrót staje się tylko surowcem, słowa przestają dźwięczeć.

Wielkoformatowy rysunek odcisku stopy w zasypanej solą przestrzeni, zorientowany na miejsce nadania imienia – dom rodzinny, staje się symbolicznym oczyszczeniem. Paradoksem powrotu, jako ostatecznego celu. Stopa staje się tu jednak śladem obecności, świadectwa i możliwości wytyczenia dalszego kierunku."

Więcej informacji

Katarzyna Bogusz, nomen omen, kadr z video


Galeria Miejska we Wrocławiu

Wystawa: W lustrach Zachodu / współczesne malarstwo gruzińskie.

19.08-22.09.2022

Kuratorzy: Kako Dzneladze, Manfred Bator

Wystawa "W lustrach Zachodu" prezentuje dzieła 14 twórców, których realizacje opierają się na klasycznych tematach malarstwa europejskiego. Twórcza wymiana postaw i idei pomiędzy Polską a Gruzją posiada długą tradycję. Za pośrednictwem organizowanej w przestrzeniach wrocławskiej Galerii Miejskiej wystawy „W lustrach Zachodu/ współczesne malarstwo gruzińskie”, publiczność będzie miała okazję zapoznać się z adżarskim malarstwem współczesnym – malarstwem, które, chociaż wyrasta z europejskich tradycji artystycznych, w swoim wydźwięku niepozbawione jest lokalnego kontekstu historycznego, stanowiącego, zarówno jego tło, jak i konstrukt.

Więcej informacji

Kako Dzneladze, Salomea, autoportret, olej, 100x70


Muzeum Współczesne Wrocław

Wystawa: Zygmunta Rytka. Szkoła patrzenia

07.07–03.10.2022

Kurator: Karol Hordziej

Fundacja Sztuk Wizualnych we współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ zrealizowała wieloletni projekt opracowania twórczości i digitalizacji archiwum Zygmunta Rytki (zygmuntrytka.pl). Wystawa „Zygmunt Rytka. Szkoła patrzenia” daje wgląd w oryginalną strategię artystyczną Rytki, który nieprzerwanie poddawał artystycznemu badaniu otaczającą go rzeczywistość. Narzędziem tego badania były przede wszystkim aparat fotograficzny oraz kamera filmowa i kamera wideo. Badanie to, oparte na intuicji, nie było jednak badaniem w sensie naukowym ani teoretycznym, ale postawą twórczą oraz nieustannym dialogiem z rzeczywistością.

Zygmunt Rytka, Ciągi projekcyjne, 1980, dzięki uprzejmości Fundacji Sztuki Współczesnej In Situ


Wystawa "Partytura nowych gestów"

Kurator: Piotr Lisowski

Wystawa Partytura nowych gestów to przegląd wspólnych poszukiwań artystycznych zrealizowanych przez Ewę i Jacka Doroszenko w latach 2016–2022. W Muzeum Współczesnym Wrocław prezentowane są instalacje dźwiękowe, prace wideo oraz seria wydruków graficznych na papierze. Działania duetu wynikają z fascynacji relacją pomiędzy dźwiękiem, przestrzenią i wizualnością. W tej triadzie zjawiska akustyczne stanowią podstawę do działań plastycznych, ale równie istotna pozostaje przestrzeń, która determinuje cały proces, jednocześnie nadając działaniom performatywny aspekt.

Ewa i Jacek Doroszenko, korzystając z szerokiego wachlarza narzędzi i technik, koncentrują się na roli zmysłu słuchu w procesie doświadczania przestrzeni. Zwracają uwagę przede wszystkim na otoczenie dźwiękowe – najbliżej okalającą nas warstwę rzeczywistości, która zwykle traktowana jest jedynie jako tło, swego rodzaju uzupełnienie tego, co widać. Duet Doroszenko stara się odwrócić tę perspektywę i potraktować dźwięk, a nie obraz, jako główny nośnik znaczeń i treści.

Więcej informacji

Fot. Jacek Doroszenko, „Natural potential”, 2017, wideo Full HD, 6’50’’, edycja 2/3 + 1 AP, kadr z wideo


Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej

Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Wystawa: Maciej Kasperski. Warstwy

03.09-02.10.2022

Kuratorka: Barbara Banaś

Prezentacja ostatniego projektu artystycznego przedwcześnie zmarłego wybitnego wrocławskiego ceramika Macieja Kasperskiego (1969–2020). Zwiedzający zobaczą ceramiczne rzeźby wykonane techniką formowania „z wałka” oraz obiekty z plastiku powstałe przy użyciu metody druku 3D. Po raz pierwszy pokazane zostanie ostatnie dzieło Kasperskiego – wielkoformatowa rzeźba, rozpoczęta za życia, a dokończona po jego śmierci dzięki staraniom żony Agnieszki Posyłek-Kasperskiej.

Jak notował artysta: „Glina to niezwykły materiał wykorzystywany przez ludzi od tysiącleci, związana jest z rozmaitością i zmiennością kształtów. Plastik jest tworzywem naszych czasów, jest w równym stopniu uwielbiany, jak i znienawidzony. I właśnie te skrajne emocje tym bardziej przyciągają moją uwagę. Połączenie tych dwóch materiałów daje mi szansę na zrealizowanie interesujących rzeźb związanych z duchem naszej epoki”.

Więcej informacji

Fot. Łukasz Rachwalak, Warstwy, masa szamotowa barwiona, 2020


Wszystkie cytaty zostały zaczerpnięte z oficjalnych materiałów prasowych uczestniczących w przeglądzie wydarzeń.


Obieg po Sztuce Współczesnej przygotowany pod redakcją Anny Kwoka

Pozostało 80% tekstu