Powieść artystyczna Tamam Shud Alexa Cecchettiego jest już dostępna! Niniejszy projekt został zamówiony przez The Book Lovers (David Maroto oraz Joanna Zielińska), którzy kontynuują badanie nad powieścią artystyczną jako medium w sztukach wizualnych. Tamam Shud to efekt serii epizodycznych performansów oraz wystawy obejmującej oprowadzania z przewodnikiem, seminaria na temat poezji, synestetyczne koncerty fortepianowe, seanse tarota i tańce na rzecznych otoczakach. Wszystko to doprawione szczyptą tajemnicy, humoru, odniesień literackich i nawiązań biograficznych.

W trakcie trwającego ponad dwa lata projektu artystycznego, w którym splatały się procesy pisania i tworzenia sztuki, karmiąc się wzajemnie w miarę swych własnych przemian, powstała narracja, która zmieniła znaczenie dzieł, dyktując jednocześnie treść powieści artystycznej. Narracja w Tamam Shud nie skupia się na losach pojedynczego człowieka, ale stanowi refleksję nad fenomenem istnienia, jakby śmierć zrozumieć można było jedynie snując rozważania nad życiem.

Tamam Shud opowiada o śledztwie prowadzonym pośmiertnie przez ofiarę zabójstwa. Jedynym znalezionym przez detektywów śladem jest zaszyta w wewnętrznej kieszonce spodni denata, wyrwana z książki karteczka ze słowami Tamam Shud – „To koniec”. O konsultacje poproszono ekspertów, antykwariuszy i palaczy opium. Okazało się, że to ostatnie dwa słowa z Rubajjatów, tomiku starożytnej perskiej poezji ezoterycznej autorstwa Omara Chajjama.

Projekt artystyczny i powieść wiążą się ze sobą tak ściśle, jak życie zabitego łączy się ze znalezioną w jego kieszeni karteczką. Fikcyjna opowieść istnieje tylko w momencie lektury, tekst musi zostać dopełniony w wyobraźni czytelnika. Teraz, gdy Tamam Shud ukazuje się drukiem, artysta prosi jedynie, by jego powieść czytać i cieszyć się nią.

Śniłem o jeziorze i wiem, że były w nim ryby, chociaż nie widziałem żadnej. Powiedziała: skacz. Jej głos brzmiał jak głos ptaka, wiem, że brała lekcje od papug. Powieść napisana przez artystę jest jak sen, jest pełna metafabuły i wygląda jak waniliowe mille-feuille.

Publikacja Tamam Shud powstała z okazji projektu artystycznego Powieść jako fantazja, realizowanego w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie w latach 2016–2017, zainicjowanego i kuratorowanego przez The Book Lovers. Ze szczegółami kreacji w procesie można zapoznać się tutaj. W numerze 4. Obiegu opublikowany został fragment Tamam Shud: czytaj.

KOLOFON

Redaktorzy prowadzący:

The Book Lovers: David Maroto i Joanna Zielińska

Wydawcy:

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Sternberg Press

Tłumaczenie z włoskiego na angielski:

Johanna Bishop

Projekt graficzny:

Jakub de Barbaro

Pozostało 80% tekstu